اپراتورهاى موبايل: اجزايى كليدى اما ناشناخته

اپراتورهاي موبايل را به نامهاي متعددي مي‌خوانند. ويكي پديا تعريفي ساده از ان دارد:

is a telephone company that provides services for mobile phone subscribers

اپراتورهاي موبايل را مي‌توان برطبق معيارهاي مختلفي دسته‌بندي كرد: منطقه فعاليت، تعداد مشتركان، نوع تكنولوژى مورد استفاده انها و  …. در اينجا بنظرم اين سه فاكتور بيشتر از سايرين مهم هستند.در ويكي پديا ليست بسيار خوبي وجود دارد كه اطلاعات مناسبي مي‌دهد.

١- جدول بصورت پيش فرض براساس تعداد كاربران چيده شده است. از اين لحاظ اپراتور چاينا تلكام با داشتن بيش از ٥٠٠ ميليون كاربر در رده نخست و در جايگاه بعدي ودافون با بيش از ٤٠٠ ميليون كاربر قرار دارند. همين دو اپراتور به تنهايي حدود يك ميليارد نفر را پوشش مي‌دهند! پس طبعا هرگونه تحولي در اين دو مي‌تواند بر روي طيف گسترده‌اي از كاربران اثر كند. براساس تعداد كاربران اپراتورهاي ايالات متحده از رده ١٦ جدول شروع مي‌شوند و يا اپراتور بسيار مهمي مثل NTT docomo كه در بازار ژاپن فعال است در رده ٢٥ از ٣٠ اپراتور بزرگ دنيا قرار دارد.

٢- پس علاوه بر تعداد كابران، احتمالا فاكتور ديگري هم بايد دخيل باشد: منطقه جغرافيايي. به همين دليل است كه اپراتورهاي امريكا با كوچكترين تغيير و تحولي تاثيري عميق بر كل صنعت موبايل مي‌گذارند. از اين ديد ٤ اپراتور بزرگ و اصلي امريكا يعني « verison wireless- AT&T – sprint nextel – T.mobile »  به تنهايي مي‌توانند نقشي بيشتر از ساير اپراتورها در سمت و سوي آينده موبايل و اينترنت موبايلي داشته باشند.

در مرتبه‌اي پايين‌تر ساير مناطق جغرافيايي حساس قرار دارند: بازار انگلستان بدليل اهميت و جايگاه جهاني انگلستان، بازار بسيار مهم ژاپن بدليل برخورداري از اخرين تكنولوژيهاي روز و ساير بازارهاي جهان صنعتي.

همچنين بازار كشورهايي كه زماني به عنوان در حال رشد شناخته مي‌شدند: چين و هند بدليل جمعيت بسيار زياد انها.

٣- تكنولوژيهاي بكار رفته توسط هر اپراتور نيز در اهميت و جايگاه جهاني ان موثر است.تقريبا همه انها از نسل دوم موبايل يعني GSM استفاده  مي‌كنند. اما تعداد كمتري از انها نسل سوم را پشتيباني مي‌كنند. در اين بين نسل جديد يا همان نسل چهارم 4G مي‌تواند نقشي كليدي در رقابت انها داشته باشد. به همين دليل است كه بعضي از اپراتورهايي كه نسل سوم را در شبكه خود فعال نكرده‌اند تمايل بيشتري دارند كه از نسل دوم به نسل چهارم پرش كنند. طبعا اينجا نيز اپراتورهاي امريكا بسيار مهمترند. هر ٤ اپراتور بزرگ برنامه‌هاي خود براي نسل چهارم را به ٢٠١١ موكول كرده بودند اما تغييراتي رخ داده و برنامه‌هاي انها چندين ماه زودتر قرار است اجرا شود. اين اتفاق مي‌تواند شكاف تكنولوژيكي كه تاحدودي بين امريكا و سايرين مثل ژاپن و كره جنوبي ايجاد شده بود را كاهش بدهد.

در پست بعدي سعي خواهيم داشت نگاهي بياندازيم به انواع استانداردهاي موجود در شبكه‌هاي موبايلي و رقابت بين آنها، احتمال موفق شدن هركدام و تاثير احتمالي آنها بر سمت و سوي دنياي موبايل.

mhmazidi

Advertisements

شما می‌باید ثبت ورود کرده باشید تا بتوانید دیدگاهتان را بیان کنید.

%d وب‌نوشت‌نویس این را دوست دارند: